čtvrtek 19. září 2013

Z Bergenu

Prší tu prý skoro stále, takže jsem měla štěstí, že první den odpoledne, kdy jsem měla trochu času prohlídnout si město, bylo krásně. Pak už jsem deštník neschovala.
Čtyři dny jsem strávila v norském Bergenu, kam jsem byla pozvaná na 18. mezinárodní komiksový festival Raptus.
Terhi Ekebom a Kristian Hellesund
Festival se konal v centru města v Literárním domě. V malém a velkém sál probíhala setkání a prezentace jednotlivých autorů, byl tu i prostory na prodej knížek a podepisování autorů a menší místnost, kde probíhaly workshopy. Protože letos se v Norsku slaví sto let od zavedení volebního práva pro ženy, bylo tentokrát pozváno zejména hodně autorek, třeba Norka Lene Ask nebo Terhi Ekebom z Finska, které jsme mohli potkat i v Praze na loňském Komiksfestu, Nina Bunjevac, která pochází z Jugoslávie a žije v Kanadě, Sarah Oleksyk a Emily Carroll  z USA, Isabel Greenberg z Velké Británie a další. Norsko taky zastupoval sympatický Steffen Kverneland, který představil své album o Edvardu Munchovi. Dalším pro mě zajímavým autorem je Berliac, Argentinec t.č. žijící v Bergenu.
Berliac a David Schilter
Na festivalu jsem se zase setkala s Davidem Schilterem (lotyšský časopis KUŠ!), který je skoro všude, kam přijedu, stejně jako "Mister Comics" Paul Gravett, neskutečně enthusiastický odborník a milovník tohoto krásného druhu umění . Ten se chystá letos do Prahy na Komiksfest, kde bude představovat české vydání knihy 1001 komiksů, které muste přečíst, než umřete (vydá Albatros). Tuhle knihu si určitě nenechte ujít, pan Gravett ji pro každou jazykovou verzi trochu upravuje vzhledem k místní komiksové situaci, s českým výběrem mu prý pomáhal Tomáš Prokůpek, tak uvidíme, zda se do tisícovky probojujou Rychlé šípy, Ferda Mravenec  nebo Kája Saudek. Byla tu taky Anna Voronkova z moskevského festivalu Kommisia.
První den festivalu se konal kritický seminář, kde jsem taky mluvila na téma komiks a kritika, druhý den se mnou v sále rozmlouval Kristian Hellesund, učitel a komiksový publicista, který byl taky na Komiksfestu a do Prahy jezdí rád a často.  Příjemné je, že v Norsku umí všichni, jak se zdá, dobře anglicky a skoro polovina festivalových programů byla v angličtině. Díky této všeobecné znalosti tu bylo taky ke koupi plno amerických a anglických knížek.
Steffen Kverneland a Ville Hänninen


Na komiksu o Munchovi Steffen pracoval sedm let.




Mike Collins, Ville Hänninen a Paul Gravett

Žádné komentáře:

Okomentovat